I. |
WSKAZANIA OGÓLNE |
|
281. |
Troska o powołania |
Wszyscy współbracia powinni się gorliwie troszczyć o budzenie powołań i o pozyskiwanie współpracy chrześcijańskich rodzin w tej sprawie. Wszyscy niech pamiętają, że najskuteczniejszym środkiem do tego celu jest świadectwo własnego życia i radość ze swego powołania. Każda prowincja niech powierzy sprawę budzenia powołań i troskę o kandydatów dobrze do tego przygotowanym członkom. |
282. |
Formacja całościowa |
Prowincje, stosując do swych sytuacji zasady i postanowienia Prawa Podstawowego, niech się starają o to, aby różnorodne elementy formacji ludzkiej, intelektualnej, duchowej i apostolskiej scalały się stopniowo w procesie wychowawczym, który powinien objąć całą osobę oraz wszystkie aspekty jej życia. |
283. |
Formacja we wspólnocie |
Stopniowe wdrażanie młodych ludzi do osobistego i świadomego podejmowania obowiązków wynikających z konsekracji i do kształtowania własnej tożsamości członków Stowarzyszenia, działającego w Kościele i w świecie, powinno się dokonywać we wspólnocie i poprzez czynne ich uczestnictwo w życiu Stowarzyszenia i w jego apostolstwie. |
284. |
Kontakt z Kościołem i światem |
Poznawanie i przyswajanie sobie specyficznych wartości Stowarzyszenia, jak też realizacja normalnego programu wymaganych studiów, powinny być uzupełniane przez kontakt ze społecznością, zarówno kościelną, jak i świecką. |
285. |
Wychowawcy i wykładowcy |
Każda prowincja powinna się troszczyć, zgodnie z przepisem nru 73, o przygotowanie odpowiedniej liczby wychowawców i wykładowców. Powinni oni posiadać dobre przygotowanie z zakresu pedagogiki i z przedmiotów, których mają nauczać, oraz zdobywać stopnie naukowe, wymagane w danym kraju. Niech też pewien czas - przed zdobyciem przygotowania specjalistycznego i po jego uzyskaniu - poświęcają pracy duszpasterskiej. |
286. |
Ojciec duchowny |
W każdym domu formacyjnym powinien być wyznaczony ojciec duchowny, kapłan o odpowiednich kwalifikacjach, który służyłby młodym ludziom radą i kierownictwem w życiu duchowym. Poprzez nauki i osobiste kontakty powinien się on starać, aby pogłębiali oni wiedzę o Stowarzyszeniu i miłość do niego. |
287. |
Współpraca wychowawców |
W każdym domu formacyjnym przełożeni, wychowawcy i wykładowcy powinni spotykać się co pewien czas, celem przedyskutowania spraw związanych z ich obowiązkami. |
|
|
|
II. |
OKRESY FORMACYJNE |
|
A. Okres wstępny |
||
288. |
Postulat |
Statuty Prowincjalne powinny określić obowiązek, naturę i czas trwania postulatu. Ta wstępna próba służy wyrobieniu właściwego sądu o postawie i powołaniu kandydata, jak również sprawdzeniu i uzupełnieniu jego kultury religijnej, niezbędnej w okresie wstępnym. |
289. |
Okres wstępny |
Kto chce wstąpić do Stowarzyszenia, musi przed konsekracją przejść przez okres wstępny, trwający co najmniej dwa lata. Z tych dwu lat cały jeden rok jest przeznaczony na wprowadzenie kandydata w życie konsekrowane naszej wspólnoty. Nie musi to być jednak czas ciągły i może składać się z różnych części okresu wstępnego. |
290. |
Dokumenty wymagane do przyjęcia |
Przed przyjęciem kandydaci, celem ustalenia ich fizycznej i moralnej zdatności, przedstawiają dokumenty wymagane przez Statuty Prowincjalne, a w poszczególnych przypadkach przez Radę Prowincjalną. Kandydaci powinni ponadto złożyć pisemne oświadczenie, że pragną być przyjęci z własnej i nieprzymuszonej woli; powinni też odpowiedzieć na pytanie, czy wiedzą o ewentualnych chorobach dziedzicznych w swojej rodzinie oraz stwierdzić, że - o ile im wiadomo - sami są od nich wolni. Powinni wreszcie oświadczyć, że jest im rzeczą wiadomą, iż świadome przemilczenie tego rodzaju chorób może spowodować wydalenie, nawet po wiecznej konsekracji. |
291. |
Pozostałe warunki |
Wydawanie zarządzeń w sprawie miejsca, jak i innych szczegółów niezbędnych dla okresu wstępnego, należy do Rady Prowincjalnej; wymagana jest jednak aprobata Rady Generalnej. |
292. |
Dyrektor Okresu Wstępnego |
Mianowany zgodnie z przepisem nru 77 Dyrektor Okresu Wstępnego jest odpowiedzialny za kandydatów - jeżeli to tylko możliwe - przez cały okres wstępny. W porozumieniu z Przełożonym Wspólnoty Miejscowej i z pozostałymi wychowawcami Dyrektor Okresu Wstępnego powinien być dla kandydatów przewodnikiem na drodze ścisłego związku z Bogiem, w zaznajamianiu się z dziełem i duchowością pal-lotyńską oraz w praktykowaniu życia we wspólnocie. W atmosferze zaufania i dialogu powinien on utrzymywać stałą łączność z kandydatami i omawiać z nimi proces ich formacji. Gdy omawia się sprawy kandydatów okresu wstępnego, Dyrektor Okresu Wstępnego uczestniczy z reguły w posiedzeniach Rady Prowincjalnej, jednak bez prawa głosu; jeżeli nie może uczestniczyć, opinię swoją wyraża na piśmie. |
293. |
Studia i przygotowanie zawodowe |
Wyłączając rok zarezerwowany na wprowadzenie do życia konsekrowanego w naszym Stowarzyszeniu, pozostały czas okresu wstępnego może być przeznaczony na dalsze studia i na kształcenie zawodowe, bez zaniedbywania jednak formacji duchowej. |
294. |
Zarządzanie dobrami i korzystanie z nich |
W okresie wstępnym kandydaci zachowują prawo własności i mogą zarządzać swoimi dobrami, używać ich i korzystać z nich. Gdyby zdaniem Dyrektora Okresu Wstępnego zarządzanie dobrami stanowiło przeszkodę, kandydat, zgodnie z przepisem nru 232, powinien przekazać je osobie przez siebie wybranej. Kandydaci nie powinni rozporządzać swymi dobrami bez zasięgnięcia rady u Dyrektora Okresu Wstępnego, którego zadaniem jest wprowadzanie ich w ducha ubóstwa. |
295. |
Zwolnienie z części okresu wstępnego |
Dyspensy z jednego roku czy z sześciu miesięcy okresu wstępnego, przewidziane postanowieniem nru 76, powinny uwzględnić przepis zawarty w nrze 289, a mianowicie, że jeden rok ma być w całości zarezerwowany na wprowadzenie do życia konsekrowanego w naszym Stowarzyszeniu. |
296. |
Odejście i wydalenie kandydatów |
Kandydat ma prawo w każdej chwili opuścić Stowarzyszenie. Dla słusznego powodu może wydalić go Rada Prowincjalna; w szczególnych zaś przypadkach, gdy zwłoka mogłaby spowodować poważną szkodę, może to uczynić także - za zgodą Dyrektora Okresu Wstępnego - Przełożony Wspólnoty Miejscowej, powiadamiając natychmiast o tym fakcie wyższego przełożonego. |
|
|
|
B. Składanie konsekracji |
||
297. |
Informacje |
Z uwagi na dobro kandydata i wspólnoty w dopuszczaniu do konsekracji trzeba postępować ostrożnie i roztropnie. Należy z wielką starannością rozpatrzyć właściwości kandydata i jego nastawienie. Informacje, niezbędne do wyrobienia sobie przez Radę Prowincjalną właściwego osądu, ma jej przesłać Rada Wspólnoty Miejscowej, a przed pierwszą konsekracją Dyrektor Okresu Wstępnego. Zgodnie z normą podaną w nrze 66 należy również wziąć pod uwagę opinie wyrażone przez członków. |
298. |
Składanie i ponawianie konsekracji |
Zachowując dokładnie to wszystko, co w sprawie dopuszczenia do konsekracji i jej ważności zostało ustanowione w nrach 78 i 79, wyższy przełożony może, dla słusznego powodu, pozwolić na wcześniejsze złożenie pierwszej konsekracji, lecz nie więcej niż na 15 dni przed upływem roku zarezerwowanego, zgodnie z przepisem nru 289, na wprowadzenie do życia konsekrowanego w naszym Stowarzyszeniu. Konsekrację czasową ponawia się z chwilą jej wygaśnięcia. Wyższy przełożony może dla słusznych powodów pozwolić, aby ponowienie to odbyło się wcześniej - nie więcej jednak niż miesiąc przed terminem - albo też zostało opóźnione, ale nie dłużej niż o jeden tydzień. |
298a. |
Choroba i odnowienie konsekracji |
Choroba fizyczna lub psychiczna, także wtedy, gdy pojawiła się po złożeniu konsekracji, stanowi podstawę niedopuszczenia do odnowienia konsekracji lub złożenia konsekracji wiecznej, jeśli - zdaniem biegłych - czyni członka niezdolnym do życia w Stowarzyszeniu. Nie ma to jednak zastosowania wtedy, gdy choroba zaistniała na skutek zaniedbań ze strony Stowarzyszenia lub wskutek pracy podejmowanej w Stowarzyszeniu. Jeśli w czasie trwania konsekracji czasowej członek stał się niepoczytalny, wówczas - chociaż jest niezdolny do złożenia nowej konsekracji - nie może być wydalony ze Stowarzyszenia. |
299. |
Dokument konsekracji |
Akt konsekracji podpisuje członek, osoba przyjmująca ją w imieniu Stowarzyszenia oraz dwóch świadków. Dokument przechowuje się w archiwum prowincji. |
300. |
Przechodzenie braci do stanu duchownego |
Rada Prowincjalną może w drodze wyjątku pozwolić, aby po konsekracji brat wszedł na drogą przygotowania się do kapłaństwa, a kandydat do kapłaństwa przeszedł do stanu braterskiego. |
|
|
|
C. Formacja kandydatów do kapłaństwa |
||
301. |
Odpowiedzialność prowincji |
Każda prowincja ma się starać o to, aby członkowie zmierzający do kapłaństwa otrzymali odpowiednią formację, zgodnie z przepisem nru 71. |
302. |
Wyższe Seminarium Duchowne |
Prowincje rozwijające działalność na tym samym terytorium i posługujące się jednym językiem, powinny - jeżeli to jest możliwe - zorganizować jedno wspólne seminarium duchowne, obejmujące studium filozofii, teologii oraz rok duszpasterski. Jeżeli w danym kraju istnieje tylko jedna prowincja, powinna ona założyć własne seminarium wyższe, o ile okoliczności na to pozwalają i za tym przemawiają; w przeciwnym razie należy kierować alumnów do innych instytutów. |
303. |
Statuty |
Wyższe seminaria duchowne Stowarzyszenia opracowują statuty, które określają ich własną strukturę. Statuty takie winny uzyskać zatwierdzenie, zgodnie z przepisem nru 72. |
|
|
|
D. Formacja braci |
||
304. |
Formacja całościowa |
Duchowa i zawodowa formacja braci ma odpowiadać potrzebom prowincji oraz pragnieniom i zdolnościom poszczególnych jednostek; powinna łączyć się ponadto z odpowiednią formacją kulturalną i teologiczną, tak aby każdy brat mógł brać czynny udział w życiu i apostolstwie Stowarzyszenia. |
305. |
Diakonat braci |
Apostolstwo naszych braci stanowi integralny element apostolstwa Stowarzyszenia. W szczególnych jednak przypadkach, zgodnie z przepisem nru 60, Rada Prowincjalną może zezwolić poszczególnym braciom, aby przygotowali się do stałego diakonatu, a potem dopuścić ich do święceń, jeżeli decyzję tę zatwierdzi Rada Generalna. |
306. |
Współpraca między prowincjami |
Niech prowincje współdziałają ze sobą, w miarę możliwości, w dziedzinie formacji braci. |
|
|
|
E. Stała formacja członków |
||
307. |
Stała formacja |
Po zakończeniu zwyczajnego okresu formacyjnego niech członkowie w dalszym ciągu poszerzają swą wiedzę teologiczną i fachową w określonych dziedzinach; niech biorą udział w kursach dokształcających, aby w ten sposób mogli sprostać wzrastającym wymaganiom swego powołania. Niech nie zaniedbują przy tym studium nad duchowością i historią naszego Stowarzyszenia. |
308. |
Odpowiedzialność poszczególnych prowincji |
Do zadań każdej prowincji należy podejmowanie, we własnym zakresie lub razem z innymi prowincjami, dalszych inicjatyw zmierzających do prowadzenia stałej formacji członków. Należy wszakże umożliwić im przy tym korzystanie także z innych możliwości oferowanych poza Stowarzyszeniem. |